onsdag den 20. februar 2008

Det femte illustrerede eksempel

I forbindelse med vores forberedende møde til slutkonferencen den 27/2 2008, blev det besluttet at vores fem illustrerede eksempler på fremtidens fysiske bibliotek skulle skæres ned til fire. Dette kom sig af, at det femte illustrerede eksempel ikke længere passede ind i rammerne for projektet, og derfor blev temaet fravalgt.

Det fravalgte tema, der blev arbejdet med i efteråret 2007, handlede om fælles branding af landets biblioteker og om nødvendigheden af en fælles markedsføring. Grunden til at temaet: Branding og markedsføring, fik lov til at være i spil gennem worshopsforløbene, og næsten klarede sig igennem til slutkonferencen i Middelfart var, at vi i den femte arbejdsgruppe mener, at der er seriøst brug for fælles branding og bedre markedsføring af landets folkebiblioteker.

I arbejdsgruppen har vi således efteråret igennem arbejdet med forskellige elementer inden for koncepterne: Branding af landets biblioteker og den fælles markedsføring. Temaet tog for alvor form, efter et foredrag ved Ann Friis Tranæs (IKEA), hvori hun blandt andet talte om kommunikation og markedsføringsstrategi for IKEA. Dette skulle vise sig at skabe grundlaget for en fælles idé om, hvilke elementer som skulle i spil, for at skabe de bedst mulige betingelser for vores projekt.

Kort sagt handlede det primære i vores arbejde om, at udtrykket i de fysiske biblioteker skulle standardiseres, dette skulle blandt andet ske gennem ens skiltning. De danske folkebiblioteker skulle også have udarbejdet et fælles logo, som skulle være med til at skabe et stærkt brand omkring bibliotekssektoren og vores kerneydelser. Dertil skulle der mere fokus på samarbejde bibliotekerne imellem, og flere fælles landsdækkende kampagner, hvilket ville være med til at styrke vores gennemslagskraft. For nok kan vi ændre den fysiske indretning af de danske folkebiblioteker, men hvis vi ikke formår, at kommunikere dette ud til vores potentielle lånere er vi omtrent status quo.

Det var med en blanding af vemod og lettelse, at vi fravalgte at præsentere det femte illustrerede eksempel, men grunden til dette, skal findes i at fokuset i temaet havde flyttet sig fra konkret biblioteksindretning til mere at handle om branding, brands, subbrands og markedsføringskampagner på et mere overordnet og landsdækkende plan. Selvom det jo selvfølgeligt er ærgerligt, at fravælge et af de fem temaer i ellevte time, så har arbejdet igennem det sidste halve år været spændende, tankevækkende, lærerigt og meget givende.

Derfor er det med glæde, vi kan konstatere, at det ikke kun er os i brandinggruppen, der har arbejdet på en fælles markedsføring af landets biblioteket. Styrelsen for Bibliotek og Medier er netop gået i gang med arbejdet til en koordineret markedføring af landets biblioteker. Så det ser ud til at der vil komme til at ske noget på den front i 2008.


På brandingruppens vegne


Anne Poulsen
Cand.scient.bibl.
Odense Centralbibliotek



Ingen kommentarer: